31/5 Cannes

Igar kom vi fram till det forsta stoppet langst den franska rivieran som blev Toulon. Det var en valdigt lugn och liten hamnstad med manga fina restauranger langst vattnet. Vi blev bada fortjusta i denna stad. Hotellet var valdigt fint och hade till och med ett badkar som vi sjalvklart anvande oss av pa kvallen >D. Men innan badet skulle vi saklart ata nagonting och vi satte oss pa en restaurang nere vid hamnen, vi tittade pa menyerna och johanna bestamnde sig for pasta och kyckling och peppe tog MUSSLOR. Han fick in en jatte stor tallrik med massa musslor pommes och curryorientalesdressing, han var mycket nojd med detta. Idag satt vi i en park innan vi lamnade Toulon dar vi sag ett gang konstiga manniskor som hade ett rollspel, det var en 20-25st manniskor som hade alla mojliga konstiga klader pa sig. Taget till Cannes tog endast 1,5h vilket var valdigt skont. Framme i Cannes bestamde vi oss for att ga ner pa stranden och sola, sa vi checkade in pa ett jatte fint hotell och lamnade vaskorna sen bytte vi om for ett strandbesok. Val nere vid stranden solade vi i ca 20min sen kom det en massa massa moln och det borjade att blasa. Vi bestamde oss istallet att ga langst stranden och strosa. Det lag en massa fina batar langst hamnen som vi beundrade, vi bestamde oss aven for att kopa en. Nu ska vi strosa vidare har i Cannes och vi hoppas pa finare vader imorgon da resan gar vidare mot Nice dar vi har bokat 2dagar pa ett fint hostel som ligger centralt och gangavstand till stranden (Hostel Baccarat i Nice).

Toulon
Om an vill ha det lite lugnare stad med farre manniskor ar detta ett bra alternativ. Efter att ha varit i Paris och Barcelona sa blev detta en avkopplande stad som anda hade allt vi behovde. Vi bodde pa hotellet Bonaparte som lag centralt och var valdigt billigt. Skon sang, stort och fracht plus att det hade badkar.
Slutbetyg: 7

Nu vill vi passa pa att saga grattis till vara kara mammor Lena+Leena pa mors dag!
Pussokram fran Johanna och Peter

GRATTIS BARK PA 25 ARS DAGEN!

Da vi inte vet nar vi far tillgang till en dator nasta gang sa vill vi passa pa att gratta dig Bark pa fodelsedagen.
Hoppas att du far en underbar fodelsedag med fint vader! Festen blir nar vi kommer hem och kanske till och med ett paket :D

Manga fodelsedagskramar fran dina vanner i Europa!
Johanna och peter @--,--     <3       --,--@

29/5 Barcelona

Nar vi kom fram till Barcelona hade vi som mal att snabbt komma till hostlet for att sedan kolla pa barcelona-united matchen. Vi insag snabbt att vi inte skulle hinna till hostlet som lag en bit utanfor centrum. Sa vi ringde dit och sa att vi skulle komma senare och foljde sedan ett hav av barcelona fans som var pa vag till hamnen. Vid hamnen hade de en stor jatte storbildstv dar vi kunde folja hela matchen bland alla barcafans. Det var en annorlunda upplevelse och vi var en av fa och nastan de anda unitedfansen, men detta holl vi tyst om :D Matchen slutade med en vinst till Barca vilket gjorde att hela staden firade segern genom att skrika, sjunga, tuta etc. Vi lyckades ta oss runt allt folk och komma till InOut hostel som lag uppe pa ett berg (inte Tibidabo). Priset var sjukt billigt och vi fick aven reda pa att frukost ingick, en bra overraskning! Nasta morgon checkade vi ut och vi tog oss tillbaka in till barcelona city dar festen fortfarande holl pa. De andra tva natterna har vi bott pa ett jatte bra hostel som ligger pa den centrala gatan La Rambla Catalunya. Forsta dagen bestamde vi oss for att utforska vad staden har att bjuda pa och det visade sig bli en hel del. Vi sag bland annat SagradaDeFamilia, en underbar strand, en himla massa kyrkor, byggnader och statyer av alla dess slag samt Olypiastation dar Os -92 spelades. Vi avslutade kvallen med att se CampNou som ar Barcelonas hemma arena. Utanfor satt folk och vantade pa att sina hjaltar skulle komma hem men vi stannade inte kvar da vi inte riktigt visste nar de skulle komma och dessutom var vi valdigt hungriga. Vi gick fran klockan 10.00 till 22.00 och hann se det de flesta normala manniskor ser under en hel weekend. Den andra dagen hade vi bestamt att vi skulle ga pa Laqvarium som ar ett jatte stort stalle med massa fiskar och hajar :D Vi borjade dagen med att ga langst Catalunya gatan och sedan lag vi en stund pa stranden och gassade innan vi gick hem och at lunch. Nu sitter vi och har atit en hemlagad middag pa hostlet och ska nu upp pa rummet en liten stund och ata frukt som vi har kopt pa en markad for en valdigt billig penning. Langst den gatan vi bor pa (catalunya) finns det en massa folk som gor konstiga saker for att fa tjana en slant och det popularaste var att kla ut sig som statyer och sta helt stilla tills nagon gav de en peng da de rorde sig och visade sin uppskattning pa olika satt.

Det ar valdigt svart att skriva ner allting som vi har varit med om har i Barcelona, det ar en helt otrolig stad som har valdigt mycket att bjuda pa. Men vi kanner oss nojda med denna visit och beger oss nu till Franska rivieran imorgon kl 8.45 och gor forsta stoppet i staden Toulon.

Barcelona har mycket att uppleva och det ar en otrolig stad med en haftig kultur, stranden ar helt underbar och manniskorna ar trevliga (de flesta). Boendet var mycket bra och prisvart trots en dalig sang forsta natten.
Slutbetyg: 9,5
men lutar mot toppen

Ha en toppen bra kvall for har har vi en bra kvall med manga plusgrader.
Pussjohanna och peter

27/5 Bordeux-Barcelona

Gardagskvallen blev en positiv overraskning for oss bada. Molnen forsvann och solen kom fram och vi hittade fram till Bordeux svar pa drottninggatan vilket betyder SHOPPING! Johanna blev shoppinglyrisk och hittade en hel del, tva par skor och tre toppar av olika slag. Det hela blev inte samre utav det billiga priset for detta gav jag 300kr! Vi at pa en vad vi trodde var ett fastfood stalle men det visade sig vara riktigt mysigt och valdig god mat, vi at nagot wraps kebab liknande men det var valdigt matigt. Vi vandrade runt i Bordeux och hittade Lidl dar vi handlade fardmat infor dagens resa till Barcelona. Tro det eller ejmen fardmaten blev baguette :] Nu ar klockan inte ens 10 och det ser ut att bli en valdig fin dag i Bordeux men vi hoppas pa annu finare vader i Spaninen.

Vi vill skicka en grattishalsning till Peppes far Borje, hoppas att du far en bra dag med fint vader!

Vi har funderat lite over vad vi tyckte om alla stader vi har varit i hittils och har kommer resultaten:

Kopenhamn = Billigt, centralt och bra boende pa citypublic hostel. Vi blev positivt overraskade utav denna stad trots att sjosjungfrun var sa liten.
Slutbetyg 7

Amsterdam = Centralt boende pa meetingpoint men det kandes nagot ofracht och de hade inget kok. Staden var mysig men det var valdigt mycket droger, sexaffarer och allmant smutsigt. City batturen och zoobesoket drar daremot upp betyget.
Slutbetyg 5

Lille = I Lille var vi endast i en timme men det vi fick uppleva under denna timme var valdigt uppskattande och vi skulle kunna tanka oss att stanna dar nagot langre. Har kommer betyget enbart for stadens centrum.
Slutbetyg 8

Paris = Denna stad var som forvantat helt underbar. Boendet Pavillion des Monceu var ett hotell med eget badrum och kok. Hotellet lag nagon kilometer fran triumfbagen och vi hade utsikt over eifeltornets topp.
Slutbetyg 9,5

Bordeux = Vi mottes av regn och lamnade staden i solsken. Hotellet hette stars och forsta natten bodde vi valdigt langt fran Bordeux city och rummet var valdigt enkelt. Runt hotellet fanns ingenting speciellt. Andra dagen bytte vi hotell till ett mer centralt med samma standard. Denna dag bytte vi ocksa regn mot solsken.
Slutbetyg 6

Ha en toppendag! Johanna och Peter

26/5 Bordeux

Igar tog vi oss vidare till Bordeux och har har vi fatt lov att stanna tva natter pga en jatte strejk bland tagtrafiken i hela frankrike, planen fran borjan var att vi skulle ta ett nattag idag till Barcelona men det blir istallet ett 7.5h tagresa som avgar imorgon kl. 12.48. Forsta dagen i Bordeux var nagot annorlunda, nar vi kom fram regnade det lite och vi borjade varat letande efter hotellet. Fick reda pa att varat hotell lag nagot utanfor staden sa vi fick lov att ta en buss for att komma dit. Den kvallen spenderades pa hotellrummet med lite vin, chips, ost och hemkord pizza, riktig hemmakvall med regn utanfor fonstret. Nasta dag beslot vi oss for att byte  hotell lite mer centralt och da det var samma kedja var det inga problem, hotellstars hette det. Denna dag mots vi ocksa utav regn men det stoppar inte tva backpackers att ga ut och beskada staden. I Bordeux finns inte lika mycket vackra byggnader och stallen men folket ar valdigt trevliga och det ar en mysig stamning som formodligen hade varit annu mysigare utan regn.

Det var allt for den har gangen, imorgon ar vi i Barcelona och vi maste skynda oss till hotellet for vi ska titta pa champions league matchen Barcelona-Manchester U. Peppe far inte jubla nar det blir mal haha!!!! Forsta natten ska vi bo bo ett hostel som heter inandout men det verkar som om att det ocksa ligger lite utanfor staden, de andra tva natter har vi bokat pa ett centralt hotell.

Pussokram//Joahanna o Peter

24/5 Paris

Den andra dagen i Paris sa vaknade vi till fagelkvitter utanfor varat fonster, sov med detta oppet da det ar valdigt varmt har. Gick forbi en termometer idag som visade 32 grader. Vi bokade tagresan till Bordeux som kommer avga imorgon kl 10.50. Vi har ocka hunnit med en hel del vandrande, forst till Nottre Dame och sedan till Louvren dar vi satt och at varan lunch vid fontanen. Pa vag dit och hem sag vi en hel del andra fina plaster och facinerande byggnader som vi har tagit kort pa. Nu vantar en middag pa rummet som vi ska tillaga, far se hur bra det blir. Peppe har aven kopt en flaska vin for det maste man prova har sager han.

Svar till Johan: Det star aven en frihetsgudinna har i Paris vid floden Seine, har du inte sett nationell treassure 2?
Kommentar till alla: Ge oss kommentarer pa bloggen, det ar valdigt roligt att lasa dessa!!!! Det ar lite svart for oss att lagga in bilder, har bara 30 min pa oss oftast, far se om vi kan fa in dem.

Au revoir!!! Johanna Peter

23/5 Paris

Datumena i rubrikerna ar lite konstiga for vi ar lite dagblinda sa tank inte sa mycket pa det. Kan skriva lite fel ibland ocksa; bokstaverna sitter inte pa samma stalle har, hahhaha!! Tagresan gick battre an forvantat; trots forseningar och en valdig massa tagbyten. Det borjade med att vi fick stanna en timme i Hertogenbosch dar vi at frukost vid stationen i stralande solsken. Framme i Lille var det en och enhalvtimmes vantan men dar fragade vi om priset pa snabbtaget till paris och harifran kostade det enbart 3euro styck, sa detta tog vi saklart och sparade 3 4timmqr tagresa. Vi hann se lite av Lille centrum, det var en mysig stad och nu markte vi att vi var i Frankrike. Framme i Paris borjade letandet efter hotellet som vi bara hade en adress till. Vi fick hjalp av en dam och plankade pa en buss som tog oss nara hotellet. Val framme tog vi en dusch och sedan at vi pa en fin restaurang, efter det promenerade vi ut staden och beskadade triumfbagen, eifeltornet och frihetsgudinnan. Triumfbagen var stor och statlig och fullt av turister var runt omkring den men det slog inte eifeltornet. Man har inte varit i Paris om man inte varit vid eifeltornet. Tusentals turister fotade och vandrade omkring i detta underbara omrade, vi knappte sakert flera hundra bilder fran alla mojliga hall och vinklar. Forst sag vi tornet i dess naturliga farg senare pa kvallen borjade tusentals lampor att blinka och sedan tandas sa att den sag ut att vara av guld. Sist gick vi till frihetsgudinnan och vilade oss for att sedan ga den langa vagen hem. Val hemma raknade vi ut att vi gatt tva mil. Sov som stockar hela natten. Imorgon blir det nottre dam och louvren.

Hej hopp och puss Johanna och Peter

22/5 Dag 4

Kvallen i Amsterdam startade vi med att ga till centralen for att kolla upp om taget till Paris. Vi fick reda pa att det skulle kosta 55 euro extra pga ett snabbtag, vi beslutade oss for att ta en annan vag som skulle ta 6 timmar langre men gratis. Denna tur innefattade manga byten. Vi har redan bokat hotell for tva natter i Paris och en natt i Bordeux, bada dessa ar eget rum med egen dusch, skont! Amsterdam kvallen fortsatte med en guidad battur runt staden sedan hittade vi en asiatisk restaurang dar vi bestallde currykyckling med ris och anka med nudlar. Sedan duschade vi och laddade batterierna till kamera och mobil. Vi la oss runt 11 eftersom vi ska upp 6 imorgon bitti. Stationen ligger iofs endast ett stenkast eller kanske fem, imorgon hoppas vi att vi ar framme i paris.

Bonjour!!!!!!!!! Peppe Johanna

22/5 TILLAGG

Lagger till lite som vi glomde skriva forra gangen. De sista timmarna i kopenhamn gick vi runt i tva parker; den forsta var valdigt fint men gick inte upp emot den stora botaniska tradgarden. De hade ett jattelikt vaxthus och en valdigt vaxtrik park. Vi at middag pa graset utanfor varat hostel och lamnade kopenhamn strax innan sju.

Slut pa tillagg

Dag 4 22/5 Amsterdam

Nu sitter vi i en ombyggd kyrka, pa utsidan sag det ut som en helt vanlig kyrka men skenet bedrog, det var helt ombyggt till nagot stort informationscentrum dar man kunde lana datorn gratis. Den 15timmar langa tagresan gick valdigt smidigt, vi delade den med tva tjejer fran Frankrike, de var ocksa pa vag till amsterdam. vagen till Amsterdam blev nagot annorlunda mot vad vi trodde, det visade sig att den gick via munchen, ja alltsa at helt fel hall! Vi satt uppe och spelade kort en liten stund, kopte mat pa taget och sedan la vi oss. Vi hade turen och fick overslafen i kupen. Vi fick veta av tagkontrollanten att det skulle kliva pa en i Hamburg vid halv 1 pa natten, men vi markte inte av det. Vi vaknade runt 9 och at resterna av gardagens macka. Framme i Amsterdam borjade letandet efter nagonstans att bo, hade hort av Fransyskorna att manga stallen var fullbokade. Vi gick runt och fragade olika hotell om priser och ledighet men antingen var det for dyrt eller sa var det fullt. Tillslut hittade vi Hostel Meetingpoint dar en natt kostade 29Euro var vilket vi tyckte var bra!! Utsikten var over forvantan, man sag ut over Amsterdam centurm och vi har en kanal precis utanfor fonstret. Efter att ha hittat boendet kunde vi lugnt borja kolla in Amsterdam och se vad de har att bjuda pa. Vi sag pa kartan att det fanns ett Zoo. Vi tog oss dit och val dar sag vi massa spannade djur, allt ifran gamar till elefanter och aven en haj. Vara planer i Amsterdam ar att ata ute pa en restaurant ikvall och imorgon ska vi ta en turbat pa kanalerna runt staden, har hort att detta ska vara bra for att se sa mycket som mojligt utav staden. Imorgon tar vi oss vidare mot Paris. Vi ska i detta nu titta pa tagtider och boende.

Ha en bra dag!  DO E! (Hej da pa Hollanska)

Dag 3 21/5 Køpenhamn nattåg Amsterdam

Idag sov vi båda mycket bættre och vaknade runt 9. Hungriga efter frukost gick vi och letade efter ett snabbkøp men eftersom det ør helgdag var allt stængt så vi fick bli nøjda med en yougurt från 7eleven som vi åt vid vesterbrotorg. Sedan lånade vi varsin "citycykel" och tog oss till Christinehamn (var tvugna att ta med oss væskorna eftersom vi hade checkat ut men det gick bra). Væl framme dær blev man lite førsiktig, mycket konstigt folk och en egendomlig lukt. Men nu har man varit dær och sett det också, allt ska upplevas. Nu ska vi gøra iordning lunch på vårt Hostel hær (frågade om vi låna køket trots utcheckning och det gick bra). Sedan tænkte vi gå till Kingsgarden dær vi ska slappa tills det ær tågdags. Vædret idag ær någon grad mindre æn igår men det ær ændå shorts som gæller. Nu hittade peppe en bok som hette "Backpackers bibel" ska læsa lite dær och se om vi hittar något spænnande :D

På återseende! /JOhanna and Peter

Dag 2 20/5 køpenhamn

Efter våran visit på nætet har vi hunnit med att æta lasagne och vilat lite. Tidigare idag glømde vi berætta att vi har sett en dansshow på torget av en skolklass och æven klappat massa bonddjur dør och matat både hæstar och kor ;) Nu har vi båda duschat och ska mysa med lite kortspel. Vi har æven bokat resan till Amsterdam, den avgår från Køpenhamn 18.53 och vi ær då framme 15timmar!!!! senare men det ær nattåg så vi ska passa på att sova. Imorgon har vi alltså ænnu en dag att averka i Køpenhamn, utcheckning sker vid 10.00 så 8timmar att slå ihjæl. Vi ska gøra iordning en rejæl matsæck eftersom vi har hært att maten ombord ær obefintlig eller vældigt dyr. Nu får vi hoppas att resan går bra, kanske vi skriver från Amsterdam næsta gång. Skepp och hoj! ///Peppe Johanna

20/5 Køpenhamn

Hejhej, igår anlænde vi till danmarks huvudstad køpenhamn. Efter en lång tågresa børjade søkandet efter vårat hostel - city public hostel (bilder på deras hemsida), eftersom att peppe ær en utmærkt orienterare så hittade vi det ganska snabbt. Førsta kvællen blev en mysig kvællspromenad runt tivolit "tivoli" (dock utanfør då det var ganska dyrt att gå in). Den andra dagen beslutade vi oss før att ta oss till Sjøjungfru statyn som alla pratar om, det var en bit dit och vi stannade på många andra stællen och fick se vældigt mycket fint. Væl framme vid statyn blir johanna lætt besviken øver dess storlek då hon hade væntat sig något extra ordinært :) fick dock vældigt fina bilder! Sedan promenerade vi runt i "kastellet" som ær något gammalt bevarat område (læt fint, var fint). På vægen hem tog vi en snabb lunch, det blev en "danske pølse" var, sedan gick vi in på ett museum som hette guiness record museum. Dær fick vi læsa och prova på massa rekord som slagits runt om i værlden. I priset ingick æven att gå in på ett jætte konstigt mysteriskt museum med massa konstiga och læskiga saker, bilder kommer senare. Nu har vi precis ætit varsitt danske wienerbrøøøøød vilket var vældigt gott. Imorgon fortæstter resan mot amsterdam, vet ænnu inte vilken tid på dygnet vi ska åka.

Strålande væder med sol och blå himmel, lite moln men varmt!

Puss på er från Johanna och Peter

19 Maj

Nu är den första resan bokat vi åker 14.21 mot köpenhamn och kommer nu att vara där 2 nätter eftersom vi åker en dag tidigare än vi har bestämt förut. Klockan är nu lite efter nio och timmarna räknas ner, sitter och skriver det sista arbetet till skolan denna termin och har några meningar kvar. Igår gick Johanna sin sista dag och har nu semester i 30 dagar jag anser att jag får min semester när mitt arbete är klart.  Vi ska försöa skriva så mycket det går i denna blogg om resan men då måste vi ha tillgång till internet och även ha tid man prioterar andra saker än att sitta vid en dator när man är runt i Europa. Nu måste jag få till avslutningen i arbetet och sen få i mig lite frukost Hade

//Peter

Nedräkning

Nu är det inte långt kvar tills man sitter på det första tåget som ska ta oss ända ner till Köpenhamn.
Vi har lagt bud på olika resor på tradera och leder just nu en för 50 kr kl 14.21 imorgon (Tisdag).
Väskorna är packade och allt är i sin ordning för att detta ska bli en kanon semester.
Jag ska försöka uppdatera min blogg med jämna mellanrum och ta upp vad som har hänt och vart vi är.
Nu ska jag ta pendels till sumpan för kanske den sista dagen på Vfun HaDe bra